Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Jawa předválečná

Český motoristický průmysl se neproslavil pouze automobily Škoda a Tatra. Počátky českého motorismu položili pánové Laurin a Klement výrobou jízdních kol a poté motocyklů. O nich dvou ale dnes řeč nebude. Místo toho se podíváme na jinou legendární značku českých, respektive československých jednostopých vozidel. Motocyklová firma Jawa z Týnce nad Sázavou existuje už od roku 1929 a má na svém kontě mnoho modelů. Nepochybně největší legendou je ale model 350, který je s různými variacemi ve výrobě už od roku 1934. V první části článku se podíváme na předválečné "třistapadesátky."

Legenda žije dál

Vůbec prvním modelem 350 byl typ Jawa 350 SV, který se začal vyrábět v roce 1934 a konstrukcí vycházel ze svého předchůdce, modelu Jawa 175. Samozřejmě byla kvůli vyššímu objemu motoru a vyššímu výkonu značně posílena konstrukce rámu. První třistapadesátka měla pohotovostní hmotnost 150 kilogramů a v rámu byl osazen čtyřdobý jednoválec o objemu 346 cm3 typu SV (Side Valves - s postranními ventily) s vrtáním 70 mm a zdvihem 90 mm. O přívod paliva se staral karburátor Amal. Motor byl spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou a dohromady tato sestava dávala výkon 11 koní, který lehoučkou motorku dokázal katapultovat k rychlosti až 95 kilometrů za hodinu. Do nádrže se vešlo deset litrů benzínu, na které bylo možné ujet zhruba 300 kilometrů. Výroba byla ukončena v roce 1936 a celkově se vyrobilo přesně 2004 kusů. Mnohé z nich zničil zub času, některé se ale zachovaly a jiné byly renovovány. Původní model 350 SV je velmi ceněným veteránem, za který zaplatíte velké peníze.

Přežila druhou světovou válku

Už v roce 1935 byl představen modernizovaný typ Jawa 350 OHV, kde jedinou změnou byl vylepšený typ motoru. Místo verze SV začal být montován vzduchem chlazený jednoválec OHV (Over Head Valve s ventily umístěnými v hlavě válců). Při starém zůstal objem 346 cm3 společně s čtyřstupňovou převodovkou, která mohla být řazena rukou i nohou. Přísun paliva obstaral karburátor Amal, od roku 1940 z politických důvodů nahrazen karburátorem Grätzin německé výroby. Motor typu OHV byl výkonnější, oproti předchůdci poskytoval výkon 15 koní. Motorka přitom byla o deset kilogramů lehčí a tak svištěla rychlostí až 115 kilometrů za hodinu. Ve výrobě se udržela až do roku 1946, kdy byla výroba pozastavena a navázáno bylo až v roce 1954 úplně novým modelem. Vyrobeno bylo kolem 2700 kusů modelu OHV a stejně jako u předchozího modelu SV platí, že moc kusů v použitelném stavu se nezachovalo. A ty, které ano, stojí velké peníze. Ovšem jen za předpokladu, že majitel bude ochotný tuto historickou raritu vůbec prodat.