Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Jawa poválečná

V prvním díle tohoto článku jsme se podívali na motocykly Jawa 350 SV a Jawa 350 OHV, které v roce 1934, resp. 1935, odstartovaly dlouhou šňůru úspěchů modelové řady Jawa 350. Obnova výroby po druhé světové válce trvala dlouho, ale poté českoslovenští konstruktéři v Týnci nad Sázavou vyvinuli hned několik verzí modelu 350. Každý z modelů byl něčím unikátní a nezapomenutelný. Náš přehled symbolicky ukončíme na kraji divokých devadesátých let, které kromě politických změn přinesly i změny ve vnímání životního prostředí a jeho ochrany. V důsledku toho sice výroba dvoutaktních třistapadesátek neskončila, ale už řadu let není možné legálně je registrovat do provozu v rámci EU.

Jedeme dál

V poválečném období chvíli trvalo, než se zmožený československý průmysl dokázal restartovat a opět být produktivní. Krátce vznikl model Jawa 350/18 Ogar, následovaný v roce 1952 legendárním modelem Pérák. Přezdívka Pérák se ale ujala i pro slabší model 250. V parametrech se oba typy motocyklu, vycházející koncepcí z předválečné a válečné třistapadesátky, příliš nelišily a jednalo se spíše o přeznačení starého původního modelu. Jediným rozdílem bylo, že motorka měla o jeden válec navíc. První skutečně nová koncepce přišla až s rokem 1954, kdy byl představen model 350/354, lidově též zvaný kývačka. Ten vydržel ve výrobě až do roku 1964. Tehdy byla kývačka nahrazena modelem 350/360, lidově zvaným Panelka. Od něj byl odvozen i revoluční typ 350/360 Automatic.

Příběh ukradené spojky

Jak už napovídá přídomek Automatic, Jawa 350/360A byla prvním motocyklem tohoto objemu nejen v Československu, ale i na celém světě, který měl automatickou převodovku. A to díky Františkovi Šťastnému a jeho konceptu automatické odstředivé spojky. Ta zaujala celosvětově celou motoristickou veřejnost. Inženýry japonské Hondy dokonce natolik, že koncept sprostě ukradli a začali sami používat. Jawa si to ale nenechala líbit, s Hondou se soudila a japonská továrna nakonec musela československému výrobci zaplatit tučné odškodné.

Vyklízení pozic

V sedmdesátých letech ovšem začal nejenom československému průmyslu, ale celé ekonomice docházet dech. Socialistický režim nebyl schopen udržet krok se světovou špičkou, což se kromě motocyklů začalo projevovat i v automobilovém průmyslu, kdy prakticky všechny nově představované modely byly zastaralé již v době uvedení na trh. Společně s technickou inovací se začala vytrácet i krása vyráběných motocyklů. Stačí si jen porovnat modely ze šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let. Kouzlo se začalo pomalu vytrácet. Definitivní ránu motocyklům Jawa 350 zasadila revoluce a poté přijímání evropských emisních norem. Stále se sice mluví o výrobě inovované retro kolekce Jawa s motorem upraveným tak, aby vyhovoval emisním normám, ovšem jejich hodnota proti historickým kouskům by byla zlomková.