Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Jaguar E-Type

Veteráni Jaguar patří k tomu nejluxusnějšímu, co kdy britská automobilová škola vyprodukovala. Dnes už má značka se svým původem pramálo společného, protože spadá pod indický koncern Tata Motors. V minulosti ale vyrobila několik fantastických modelů, které s přibývajícím věkem jen rostou na hodnotě. Jedním z nich je Jaguar E-Type. Legendární sportovní kupé, které se vyrábělo mezi lety 1961 - 1975 a několikrát bylo různými odborníky označeno jako nejkrásnější vůz, který ve dvacátém století vznikl. Cena ale není jediný důvod, proč ho milovat. Na svou dobu se jednalo o velmi výkonný vůz s perfektními jízdními vlastnostmi, který navíc nestál tolik, jako běžné sportovní vozy typu GT.

Staré musí pryč

Psal se rok 1958 a Jaguar si uvědomil, že model XK 150 už je značně zastaralý a nekonkurenceschopný. Proto se začal vyvíjet E-Type s novou skořepinovou konstrukcí a nezávislým zavěšením zadních kol, které má vliv na již zmiňované jízdní vlastnosti. Vůz byl poprvé nasazen do závodu 24 hodin Le Mans v roce 1960, kde však nedojel - přísné regule vyžadovaly třílitrový motor, zatímco Jaguar byl osazen 3,8 litrovým modelem. Ten modifikaci neustál a vůz do cíle nedojel.

Civilní verze na prodej

Ačkoliv se nedařilo v Le Mans, bylo rozhodnuto o dalším vývoji a tak přišla druhá generace, ze které později vznikl sériový model. Ten se kromě fantastického vzhledu pyšní i tím, že když ho vyženete k jeho nejvyššímu výkonu, pořád perfektně sedí na silnici. To je dílem důmyslně navrženého zadního zavěšení. První ze tří sérií E-Type byla osazena 3,8 litrovým motorem o výkonu 265 koní při točivém momentu 378 Nm. Přeloženo do češtiny, na stovku se dostane za sedm sekund a jede maximálně 240 kilometrů za hodinu. V roce 1961 to na sériový vůz bylo opravdu hodně. V první sérii se vyrobilo 38 tisíc vozů v různých modifikacích, včetně čtyřsedadlové verze, která ovšem trpí zhoršením jízdních vlastností.

Ve znamení bezpečnosti

Kvůli přísnějším bezpečnostním předpisům byla v roce 1968 uvedena druhá série, která byla v souladu s novými americkými regulemi. Vzhledové rozdíly mezi oběma sériemi jsou patrné, ale prakticky nepodstatné. Osekán byl také výkon, a to o rovných 20 koní. Poslední třetí série vyráběná v letech 1971 - 75 dostala posilovač řízení, delší rozvor a větší prostornost interiéru. Finální verze nabídla řidiči 272 koní a zrychlení z nuly na sto pod sedm sekund.

Ceněný veterán pro znalce

Pokud byste si chtěli legendární E-type pořídit, počítejte s tím, že se pořádně plácnete přes kapsu. Vozy ve špičkovém stavu svou cenovkou hravě přeskočí limit milionu korun. Hříšné peníze za padesát let staré auto, že? E-Type za ten hřích ale stojí.